اتاق تاریک کاردرمانی

اتاق تاریک کاردرمانی
کاردرمانی به افرادی که دچار آسیب های جسمی، ذهنی، اختلال رشدی یا مشکلات اجتماعی هستند؛ کمک می کند تا ناتوانی خود را کنترل کرده و استقلال بیشتری در انجام کارهای روزانه خود پیدا کنند. در واقع کاردرمانی مجموعه ای از فعالیت های هدفمند است که با استفاده از تجهیزات و افراد متخصص به سلامتی و استقلال این افراد کمک می کنند. یکی از این تجهیزات و راهکارها، اتاق تاریک کاردرمانی است. در این مطلب اهمیت و نقش این اتاق را در کاردرمانی برای شما به صورت مفصل توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.
در ادامه خواهیم خواند:

اتاق تاریک کاردرمانی چیست ؟

داشتن انگیزه برای درگیر شدن در فعالیت های روزانه تا حد قابل توجهی به حواس بستگی دارد.

اغلب متخصصین بر این اعتقادند که عنصر اصلی پدیده فکری، تحریک حسی است.

به این معنی که انسان از طریق حواس محیط اطراف خود را درک کرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. بنابراین کسانی که دارای محدودیت های حسی مانند مشکلات بینایی یا شناختی هستند؛ لذت مشارکت و انجام فعالیت های زندگی را از دست می دهند.

اتاق تاریک کاردرمانی چیست ؟

سنسوری روم یا اتاق تاریک یکی از تجهیزات کاربردی و مفید برای کاردرمانی است. از این اتاق برای کمک به افرادی که دارای مشکلات حسی هستند؛ استفاده می شود.

به عبارت دیگر، اتاق تاریک کاردرمانی فضایی است که برای کمک به افراد مبتلا به مسائل حسی طراحی شده است. در این اتاق با استفاده از تجهیزات مختلف به توسعه مهارت های مقابله با مشکلات حسی می پردازند.

در واقع مغز را تحریک می کنند تا در برابر واکنش های منفی مقاومت کند. در برخی موارد، ممکن است یک اتاق کامل با باشد، یا به سادگی می تواند فضایی باشد که در گوشه ای از یک اتاق بزرگتر کنار گذاشته شده است.

نکته مهم این است که وسایل و طراحی یک اتاق تاریک کاردرمانی باید متناسب با نیازهای هر فرد باشد. زیرا هر فردی که دارای مشکلات حسی شدید است، با محرک‌های متفاوتی سروکار دارد و نیازهای متفاوتی در یادگیری مقابله با دنیای اطراف دارد.

تجهیزات اتاق تاریک کاردرمانی

تجهیزات اتاق تاریک کاردرمانی برای هر بیمار متفاوت است و آنچه که در آن قرار می گیرد؛ باید به شکلی باشد که تمام حواس را تحریک کند.

اما این وسایل چه چیزهایی را در برمی گیرد؟ نمایشگرهای بزرگ، چراغ های رنگی و نورپردازی متفاوت، دیوار سیاه رنگ، موسیقی و تصویرهای متغیر، تشک و وسایل بازی، صندلی های نرم و راحت، دیوارهای کوهنوردی، سرسره، بخشی جدا برای ماسه بازی و…. تنها بخشی از این تجهیزات هستند.

در این روش به افراد و یا کودکان کمک می شود تا شرایط متفاوتی را تجربه کنند و بدین ترتیب روند بهبود سریعتری داشته باشند. 

 
اتاق تاریک در کاردرمانی چگونه است

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی ذهنی

اتاق تاریک در کاردرمانی

اتاق تاریک کاردرمانی برای افراد با مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال افرادی که با مشکلات بصری مواجه هستند و افرادی که اوتیسم دارند؛ به شکل های متفاوتی در این اتاق مورد درمان قرار می گیرند.

اما، حتی اگر افراد اتاق‌های تاریک را به روش ‌های منحصربه‌فردی تجربه کنند، هنوز هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان در هر سنی مزایای مختلفی را ارائه می‌ دهد. برای مثال:

• نتایج و اثرات آرام بخش
• تحریک شدن احساسات که نشان دهنده روند درست درمان است.
• کمک به اجتماعی شدن افراد
• کمک به تمرکز بیشتر به خصوص در افراد مبتلا به اوتیسم
• توسعه مهارت های حرکتی
• رشد شناختی موثر
• رشد حسی
• و…

سایر خدمات کلینیک مسیحا رهاب

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی

کاربرد اتاق تاریک در کاردرمانی

کاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی است که از طریق روش های متنوع به افراد کمک می کند تا روند زندگی بهتری داشته باشند.

یکی از این روش ها استفاده از اتاق تاریک کاردرمانی است. اتاق های تاریک می توانند برای انجام ارزیابی های بصری و کمک به کاردرمانگران برای درک میزان توانایی بینایی کاربر بسیار مفید باشند.

از آنجا می توان از آنها برای توسعه پردازش بصری، مهارت های ردیابی و هماهنگی دست و چشم استفاده کرد. به طور کلی، کاردرمانگران، با کمک گرفتن از اتاق تاریک، فرد را در موقعیت های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد و با توجه به آن یک برنامه درمانی موثر را در نظر می گیرند.

تمرینات اتاق تاریک

همان طور که اشاره شد، تجهیزات و وسایل مختلفی در اتاق تاریک کاردرمانی قرار دارد.

افراد متخصص و کاردرمانگران با توجه به شرایط هر بیمار و نوع اختلال آن از تمرینات متفاوتی در این اتاق استفاده می کنند. 

برای مثال، یکی از تمرینات ساده که بیشتر برای کودکان است؛ بکارگیری چراغ قوه می باشد. نور چراغ قوه در جهات افقی و عمودی تغییر می دهند و سپس حرکات آن را نامنظم می کنند. این کار به افزایش توجه و تمرکز و همچنین مهارت تعقیب چشمی آن کمک زیادی خواهد کرد.

تمرینات اتاق تاریک

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی در تهرانپارس

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

۱-اتاق حسی چه فایده ای دارد؟

یک اتاق حسی – فضایی درمانی با تجهیزات مختلف که نیازهای ویژه دانش آموزان را با ورودی حسی شخصی فراهم می کند – به این کودکان کمک می کند تا خود را آرام کرده و تمرکز کنند تا بتوانند بهتر برای یادگیری و تعامل با دیگران آماده شوند.

۲-اتاق حسی اوتیسم چیست؟

اتاق حسی چیست؟ اتاق حسی یا اتاق ادغام حسی برای ایجاد آرامش، تمرکز و راحتی برای افراد دارای مشکلات پردازش حسی طراحی شده است که اغلب شامل افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) می شود. کودکان در این طیف ممکن است به نور شدید، بوهای تند و موسیقی بلند بیش از حد حساس باشند.

۳-آیا اتاق حسی باید تاریک باشد؟طبقه‌های تیره‌تر همچنین برای فراگیرتر کردن فضاهای حسی برای افراد دارای اختلالات بینایی عالی هستند. کنتراست بین یک طبقه تیره و یک دیوار روشن به آنها کمک می کند تا محیط خود را بهتر ترسیم کنند، بنابراین آنها می توانند با خیال راحت حواس خود را کشف کنند.

سنسوری روم

افرادی که با مشکلات ذهنی، بیماری های جسمی، اوتیسم، بینایی و ناتوانی های حرکتی و مواردی از این قبیل مواجه هستند؛ از کاردرمانی برای بهبود کیفیت زندگی شان و استقلال بیشتر در فعالیت های روزانه کمک می گیرند. در شاخه کاردرمانی برای کمک به این افراد از برنامه های مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها سنسوری روم یا اتاق تاریک کاردرمانی می باشد. در واقع در این اتاق با استفاده از نورپردازی، موسیقی، اشیا و وسایل مختلف موجب تحریک حسی در شخص شده و مهارت های آن را تقویت می کنند

کاربرد های اتاق تاریک در کاردرمانی

اتاق تاریک در کاردرمانی، فضایی آرام و محیطی جذاب است که در آن موسیقی آرامش بخش و نورپردازی های زیبا و چشم نواز قرار دارد. کاربرد های اتاق تاریک در کاردرمانی بیشتر برای افرادی که دارای مشکلات زیر هستند:

  • افراد مبتلا به اوتیسم که عموما با اختلالات رشدی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند.
  • کسانی که دچار اختلالات حسی هستند. مانند مشکلات بینایی، لامسه و…
  • کودکان بیش فعال
  • افرادی که فلج مغزی شده و دچار اختلالات ارتباط شده اند.
  • و اختلالات وسواسی، اضطرابی، یادگیری

کاردرمانگران با ارزیابی های این افراد از برنامه های متناسب با هر یک در اتاق تاریک استفاده می کنند تا روند زندگی آنها را تا حد قابل توجهی تغییر دهند. برای مثال، میزان تمرکز و توجه یا برقراری ارتباط را در کودکان مبتلا به اوتسیم افزایش می دهند.

اتاق حسی کاردرمانی مزایای زیادی را برای افراد مبتلا به اختلال پردازش حسی (SPD) فراهم می‌کند. شرکت در فعالیت‌های پردازش حسی در طول جلسات کاردرمانی به رشد و بهبود رفاه افراد مبتلا به SPD کمک می‌کند. مغز ما برای پردازش حواس مختلف هر روز طراحی شده است. با این حال، افراد مبتلا به SPD برای تنظیم پاسخ های خود به محرک های حسی نیاز به تلاش بیشتری دارند. آنها ممکن است به صورت کمتر یا بیش از حد به برخی از محرک های حسی واکنش نشان دهند و این تجربه می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی، به ویژه برای کودکان شود. یک اتاق حسی کاردرمانی که به خوبی طراحی شده باشد به عنوان محل آرامش برای مبتلایان به SPD عمل می کند. ادغام ابزارها و فعالیت‌های حسی مناسب باید ضمن ارتقای رشد حسی، محیطی آرام و امن را فراهم کند.

اتاق تاریک کاردرمانی در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران
سوالات متداول اتاق تاریک کاردرمانی

سنسوری روم یا اتاق تاریک یکی از تجهیزات کاربردی و مفید برای کاردرمانی است. از این اتاق برای کمک به افرادی که دارای مشکلات حسی هستند؛ استفاده می شود.

یکی از تمرینات ساده که بیشتر برای کودکان است؛ بکارگیری چراغ قوه می باشد. نور چراغ قوه در جهات افقی و عمودی تغییر می دهند و سپس حرکات آن را نامنظم می کنند. این کار به افزایش توجه و تمرکز و همچنین مهارت تعقیب چشمی آن کمک زیادی خواهد کرد.

در این اتاق با استفاده از نورپردازی، موسیقی، اشیا و وسایل مختلف موجب تحریک حسی در شخص شده و مهارت های آن را تقویت می کنند

2 دیدگاه دربارهٔ «اتاق تاریک کاردرمانی»

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت