کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی ذهنی در منزل یکی از زیرشاخه های کاردرمانی است که به افراد کمک می کند تا تصویر واضح تری از مشکلات ذهنی خود بدست آورده و با تقویت مهارت های ذهنی به درمان این نوع اختلالات می پردازند.

در واقع، هدف اصلی کار درمانی ذهنی این است که به افراد کمک کند تصویر واضح تری از چگونگی تداخل مشکلات ذهنی با ظرفیت آنها برای درگیر شدن و انجام کارهای شخصی خود پیدا کنند.

همچنین بتوانند استفاده کافی از منابع فیزیکی و ذهنی خود را بدست آورند.برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

در ادامه خواهیم خواند

کاردرمانی ذهنی در منزل چیست؟

تعداد کمی از کاردرمانگران در کار با افرادی که از شرایط سلامت روان رنج می برند تخصص دارند.

کاردرمانگران کار خود را بر این مفهوم استوار می‌کنند که بین فعالیت‌ هایی که افراد در زندگی روزمره انجام می‌دهند و وضعیت سلامت روان آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

این شامل این دیدگاه می‌شود که مشاغل به زندگی فرد ساختار می‌دهند، همچنین معنا و هدف می‌دهند.

این به نوبه خود به ظرفیت فرد برای توسعه و تقویت حس هویت خود و همچنین ارتباط سالم با دیگران کمک می کند.

کاردرمانی ذهنی در منزل چیست

بیشتر بخوانیم : مرکز گفتار درمانی

کاردرمانی ذهنی در منزل چیست؟

تعداد کمی از کاردرمانگران در کار با افرادی که از شرایط سلامت روان رنج می برند تخصص دارند. کاردرمانگران کار خود را بر این مفهوم استوار می‌کنند که بین فعالیت‌ هایی که افراد در زندگی روزمره انجام می‌دهند و وضعیت سلامت روان آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

این شامل این دیدگاه می‌شود که مشاغل به زندگی فرد ساختار می‌دهند، همچنین معنا و هدف می‌دهند. این به نوبه خود به ظرفیت فرد برای توسعه و تقویت حس هویت خود و همچنین ارتباط سالم با دیگران کمک می کند.

تمرینات کاردرمانی ذهنی در منزل

تمرینات کاردرمانی ذهنی در منزل، کارهایی هستند که در بهبود سلامت روان اثرگذار می باشند. این تمرینات با توجه به نوع بیماری هر فرد متفاوت هستند. برای مثال کاردرمانی یک کودک مبتلا به اوتیسم با یک فرد فلج مغزی کاملا متفاوت خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که با توجه به وضعیت ویژه ی بیماران ذهنی بهتر است این تمرینات زیر نظر کاردرمانگران انجام گیرد. چرا که این افراد با توجه به تخصص و تجربه خود ابتدا بیمار را ارزیابی کرده و مطابق با شرایط آن از تمرینات منحصر بفردی استفاده خواهند کرد.

پس از آن این افراد ممکن است یک سری تمرینات و برنامه ریزی ها را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید تمرینات کار درمانی در منزل را انجام داده و به روند درمان سریعتر کمک کنید.

سایر خدمات کلینیک مسیحا رهاب

آموزش کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی ذهنی به افرادی که دچار این عارضه هستند کمک می کند تا در انجام کارهای روزانه خود استقلال بیشتری پیدا کنند. درمانگران معمولا با توجه به شرایط بیمار و نوع درمان آن از روش های مختلفی استفاده می کنند تا به این هدف دست یابند.

یکی از این روش ها کاردرمانی ذهنی در منزل است. مسلما محیط خانه در روند درمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در این راستا می توان از درمانگر کمک گرفت و در کنار آن با آموزش اعضای خانواده روند درمان را سریعتر کرد. آنچه که در مورد آموزش کاردرمانی ذهنی در منزل باید بدانید؛ این است که آموزش هر فرد متفاوت بوده و ما نمی توانیم آموزش خاصی را به شما ارائه دهیم.

چراکه برخورد با افرادی که مشکل ذهنی دارند به خودی خود با چالش های متفاوتی روبرو است.

از طرفی کاردرمانی در منزل با مزایای زیادی همراه است که امروزه اغلب افراد ترجیح می دهند از این شیوه درمانی استفاده کنند. نداشتن مشکلات رفت و آمد، کاهش در هزینه های درمان، روند درمان سریعتر، احساس امنیت و آرامش بیشتر بیمار در خانه از جمله مزایای این شیوه درمانی هستند.

آموزش مهارت کاردرمانی در منزل

بیشتر بخوانیم : لکنت زبان در کودکان

کاردرمانی ذهنی در خانه

امروزه کاردرمانی کمک زیادی در بهبودی سریعتر افرادی که به لحاظ جسمی و ذهنی دچار مشکل هستند؛ کرده است. یکی از خدماتی که در درمانگران و کلینیک های مربوطه در این خصوص انجام می دهند؛ کاردرمانی ذهنی در منزل است.

استفاده از این روش دلایل متعددی به همراه دارد که مهمترین آن قرار گرفتن بیمار در یک محیط آرام و حمایتی است. به این معنی که درمان فردی که با آسیب های ذهنی موجه است در منزل می توان نتایج مثبتی بیشتری را ایجاد نماید.

چراکه از استرس، اضطراب و مشکلات رفت و آمد آن کاسته شده و تمرکز بیشتری در روند درمان خود خواهد داشت. از مهمترین مزایای کار درمانی در منزل وجود خانواده است؛ به این شکل که آنها می توانند در روند درمان کمک کننده و حتی تاثیر بیشتری از درمانگر داشته باشند.

کاردرمانی ذهنی در منزل برای کودکان

در خصوص کاردرمانی ذهنی در منزل برای کودکان نیز حتما باید زیر نظر متخصص و درمانگر قرار گیرند.

کودک معمولا با توجه به نوع بیماری ذهنی مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و در نهایت یک برنامه برای روند درمان آن در نظر گرفته می شود.

برای مثال، در کودک اوتیسمی از تمرین هایی استفاده می کنند تا بتواند حس یکپارچگی خود را بدست آورد.

در این راه از تمرینات، ماساژ های حرکتی و تحریک های حسی کمک گرفته خواهد شد.

کاردرمانی ذهنی در منزل برای کودکان

بیشتر بخوانیم : دلایل دیر حرف زدن کودک

همچنین ممکن است برخی از این کودکان در انجام کارهای خود مشکل عدم هماهنگی داشته باشند. درمانگر در این موارد با استفاده از روش های مختلف از جمله بازی، تمرینات ساده ای را انجام می دهد تا مشکلات هماهنگی حرکات آن درمان شود.

این مورد فقط مربوط به کودکان اوتیسم بود و معمولا کودکانی که بیش فعال هستند و مشکلات ذهنی دیگری دارند؛ روش های مختلفی برای درمان تجربه خواهند کرد.

کاردرمانی ذهنی در منزل برای نوجوانان

آسیب های ذهنی در نوجوانان ممکن است به طرق مختلف زندگی ها آنها را با مشکل مواجه کند. برخی از این نوجوانان ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران و یا انجام کارهای روزمره خود ناتوان شوند.

برخی حتی در مهارت های عملکردی ساده خود مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و … نیز دچار مشکل خواهند شد. کاردرمانی ذهنی در منزل برای نوجوانان یکی از راه کارهایی است که می تواند به این افراد کمک کند تا سریعتر روند بهبودی خود را طی کنند.

اما آنچه که مهم است این روش ها و راه کارها حتما باید زیر نظر پزشک و درمانگر صورت گیرد. چرا که مشکلات نوجوانانی که دچار آسیب های ذهنی هستند، متفاوت بوده و نمی توان روش های یکسانی را درباره آنها به کار گرفت.

روش های کاردرمانی ذهنی در منزل

همان طور که در قسمت های قبل نیز توضیح داده شد؛ برای به کارگیری روش های کاردرمانی ابتدا باید نوع بیماری ذهنی، سن آنها و میزان آسیب های ذهنی مشخص شود.

پس از آن از روش های کار درمانی ذهنی در منزل مختلف زیر برای درمان این افراد استفاده خواهد شد.

• یکپارچه سازی حسی
• درمان و بهبود عملکرد حرکتی
• هماهنگی بدن و تعادل
• بهبود تمرکز و حافظه
• و غیره

کاردرمانی ذهنی در منزل در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران
سوالات متداول کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی ذهنی در منزل یکی از زیرشاخه های کاردرمانی است که به افراد کمک می کند تا تصویر واضح تری از مشکلات ذهنی خود بدست آورده و با تقویت مهارت های ذهنی به درمان این نوع اختلالات می پردازند.

کاردرمانی ذهنی به افرادی که دچار این عارضه هستند کمک می کند تا در انجام کارهای روزانه خود استقلال بیشتری پیدا کنند. درمانگران معمولا با توجه به شرایط بیمار و نوع درمان آن از روش های مختلفی استفاده می کنند تا به این هدف دست یابند.

• یکپارچه سازی حسی
• درمان و بهبود عملکرد حرکتی
• هماهنگی بدن و تعادل
• بهبود تمرکز و حافظه
• و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت