گفتار درمانی کودکان

Children's speech therapy.masiha-rehabclinic
در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را درباره گفتار درمانی کودکان و روش های مختلف آن در اختیار شما قرار دهیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید

در ادامه خواهیم خواند

گفتار درمانی کودکان چیست؟

گفتاردرمانی اغلب می تواند نقش اساسی در رشد اجتماعی کودک داشته باشد.

می‌تواند به آموزش مهارت‌های اجتماعی ضروری به کودکان مانند نحوه انجام مکالمه و نحوه تطبیق حالات چهره با احساسات کمک کند،

اما همچنین می‌تواند به آنها در مهارت ‌های مانند درک و شناسایی زبان بدن غیرکلامی در دیگران و یادگیری نحوه انجام آن کمک کند.

این حمایت از یک گفتار درمانگر می تواند به کودکان کمک کند تا ارتباطات قوی و روابط طولانی مدت و رضایت بخشی با دیگران داشته باشند.

Children's speech therapy.masiha-rehabclinic3

بیشتر بخوانیم : گفتار درمانی شرق تهران

گفتار درمانی کودک در سنین مختلف

توانایی شنیدن برای رشد صحیح گفتار و زبان ضروری است. در کودکانی که به صداها پاسخ نمی‌دهند یا مهارت ‌های زبانی خود را به درستی نشان نمی‌دهند، ممکن است مشکوک به مشکلات شنوایی باشد.

مهم است که به بدانید همه کودکان یکسان نیستند. کودکان در سنین مختلف به نقاط عطف می رسند.

اگر مشکوک هستید که کودکتان مهارت های گفتاری و زبانی را به درستی رشد نمی دهد، با گفتار درمانی کودک می‌توانید این مشکل رفع کنید. معمولا هر سنی نیاز به بکارگیری روش ها و برنامه های مختلف خواهد بود.

دکتر گفتار درمانی کودکان

همانطور که کودکان توانایی های زبانی و گفتاری خود را پرورش می دهند، مهارت های حل مسئله و واژگان خود را برای حمایت از رشد شناختی خود بهبود می‌بخشند.

دکتر گفتار درمانی کودکان می تواند با آموزش راهبردهای یادگیری مبتنی بر شناخت برای بهبود مهارت های حل مسئله، استدلال، نوشتن و خواندن، از رشد شناختی کودک شما حمایت کند. بنابراین اهمیت مشاوره و کمک گرفتن از دکتر گفتار درمانی را در جهت بهبود سریعتر فرزند خود، به کار بگیرید.

هزینه گفتار درمانی کودکان

هزینه گفتار درمانی کودکان با توجه به شرایط کودک تعیین خواهد شد. مدت زمان نیاز برای گفتار درمانی، تعداد جلسات، وسایل و روش های بکارگیری، تخصص گفتار درمانگر از جمله عوامل تعیین کننده قیمت گفتار درمانی هستند.

Children's speech therapy.masiha-rehabclinic2

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی ذهنی

مرکز گفتار درمانی کودکان

مرکز گفتار درمانی کودکان با توجه به نوع اختلالات کودکان و میزان مشکل کودک در صحبت کردن، روش های متناسب را انتخاب کرده و با برنامه ریزی اصولی گفتار درمانی کودکان را ارائه می‌دهد.

توجه کنید که افراد متخصص، میزان تجربه آنها، سابقه مرکز و میزان مراجعه کننده؛ نشان دهنده معتبر بودن آن خواهد بود.

 

سایر خدمات کلینیک مسیحا رهاب

آموزش گفتار درمانی کودکان در منزل

فعالیت‌ هایی که در خانه انجام می‌دهید و تقویت مثبتی که ارائه می‌دهید می‌تواند به فرزندتان کمک کند تا گام‌های بزرگی را در جهت صحبت کردن بردارد.

چه مشکل به دلیل یک وضعیت فیزیولوژیکی باشد یا چیز دیگری. جدای از دریافت کمک حرفه ای مداوم، یکی از بزرگترین کارهایی که می توانید برای فرزندتان انجام دهید این است که به طور منظم با او واضح صحبت کنید.

بچه ها از والدین خود تقلید می کنند و رفتار شما الگوی رفتار آنهاست. به گفتگو ادامه دهید و صبور باشید.

فوق تخصص گفتار درمانی کودکان

فوق تخصص گفتار درمانی کودکان بایستی مهارت های لازم را در جهت بهبود صحبت کردن کودکان داشته باشد. با توجه به اینکه شرایط هر کودک متفاوت خواهد بود، بنابراین فوق تخصص گفتار درمانی باید مدیریت و مهارت های قوی برای ارائه بهترین خدمات ممکن داشته باشد.

در حقیقت، گفتاردرمانگران باید همدل و دلسوز باشند و در عین حال از کودکان انتظار داشته باشند که برای دستیابی به پتانسیل‌هایشان سخت تلاش کنند.

مشاوره گفتار درمانی کودکان

مشاوره گفتار درمانی کودکان به درمان مشکلات ارتباطی کودکان، هم در نحوه صحبت کردن و هم در درک ارتباط، کمک می کند.

گفتار درمانی همچنین نگرانی ‌های حرکتی دهان، مانند نحوه غذا خوردن و همچنین صحبت کردن، پردازش شنوایی و مهارت‌ های اجتماعی را درمان می‌کند.

بنابراین اگر فرزند شما در صحبت کردن مشکل دارد، بهتر است ابتدا با یک مشاوره گفتار درمانی در این رابطه صحبت کرده و مشاوره بگیرید.

Children's speech therapy.masiha-rehabclinic1

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی در تهرانپارس

روشهای گفتار درمانی کودکان در منزل

 برخی از روشهای گفتار درمانی کودکان در منزل شامل:

فلش کارت ها: فلش کارت ها از وسایل اساسی در گفتار درمانی هستند که به کودکان کمک می کنند تا بر صداهایی که با آنها مشکل دارند؛ تمرکز کنند.
تمرینات آینه: سیاری از کودکانی که مشکلات مفصلی دارند نمی دانند چگونه دهان خود را برای ایجاد صدا به درستی حرکت دهند. صحبت کردن در مقابل آینه می تواند به کودک کمک کند تا ببیند وقتی صداهای خاصی تولید می کند، دهانش چگونه حرکت می کند
بازی: بازی کردن برای کودکان بسیار لذت بخش است. در صورتی که بازی های هدفمند انتخاب شوند؛ کمک بزرگی در جهت بهبود آنها خواهند داشت.

سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان

والدین باید حدود ۵۰ درصد از گفتار کودک را در ۲ سالگی و ۷۵ درصد آن را در ۳ سالگی درک کنند. در ۴ سالگی کودک باید بیشتر درک شود، حتی افرادی که کودک را نمی شناسند.

اگر فرزند شما ممکن است مشکلی داشته باشد، مهم است که فورا به یک دکتر گفتار درمانی کودک مراجعه کنید. SLP (یا گفتار درمانگر) مهارت های گفتاری و زبانی کودک شما را بررسی می کند. معمولا این گفتار درمانگران تست های استاندارد شده را انجام می دهند و به دنبال نقاط عطف در رشد گفتار و زبان کودک شما خواهند بود.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

۱-کودک از چه سنی باید به گفتار درمانی برود؟

هیچ وقت برای شروع درمان خیلی زود یا دیر نیست. کودکانی که اصلا صحبت نمی کنند معمولاً در حدود ۱۸ ماهگی برای ارزیابی گفتار و زبان ارجاع داده می شوند. اما، این کاملاً امکان پذیر است که کودکان از سنین پایین تر شروع کنند. کودکانی که با ناتوانی متولد می شوند اغلب درمان را از نوزادی شروع می کنند

۲ -در گفتار درمانی کودکان چه می کنند؟گفتار درمانی کودکان به درمان مشکلات ارتباطی کودکان، هم در نحوه صحبت کردن و هم در درک ارتباط، کمک می کند. گفتار درمانی همچنین نگرانی های حرکتی دهان مانند جویدن و بلع و همچنین بیان، پردازش شنوایی و مهارت های اجتماعی را درمان می کند.

۳-علائم نیاز کودک به گفتار درمانی چیست؟

درک علائمی که نشان می دهد کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد
فرزند شما حرف نمی زند. …
فرزند شما لکنت زبان داشته است. …
فرزند شما در بازی گروهی شرکت نمی کند. …
صدای فرزند شما ناسازگار است. …
کودک شما گفتار متناقض دارد. …
کودک شما اشاره یا اشاره نمی کند. …
فرزند شما اشتباهات واج شناختی مرتکب می شود.

راهنمای کامل انجام گفتار درمانی در خانه توسط والدین

والدین بخش مهمی از کمک به کودکانی هستند که مشکل گفتار یا زبان دارند. در اینجا چند راه برای تشویق رشد گفتار در خانه آورده شده است:

بر ارتباطات تمرکز کنید. با کودک خود صحبت کنید، آواز بخوانید و تقلید صداها و حرکات را تشویق کنید.
برای فرزندتان بخوانید. از زمانی که کودک شما نوزاد است شروع به خواندن کنید. به دنبال کتاب ‌های نرم یا تخته‌ای یا کتاب‌های تصویری مناسب با سن خود باشید که بچه‌ ها را تشویق می‌کند در حین نام‌گذاری تصاویر، نگاه کنند.
از موقعیت های روزمره استفاده کنید. برای تقویت گفتار و زبان فرزندتان، در طول روز به روش خود صحبت کنید.
توضیح دهید که در حین پختن غذا یا تمیز کردن اتاق چه کاری انجام می دهید و به اشیاء اطراف خانه اشاره کنید.

گفتاردرمانی کودکان در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران

کلام آخر

کودکان تغییرات زیادی را تجربه می کنند. در یکی دو سال اول، آنها یاد می گیرند که چگونه غرغر کردن، خزیدن، صحبت کردن و راه رفتن را یاد بگیرند. گاهی اوقات، ممکن است اتفاق بیفتد که کودکان نوپا برخی از مهارت‌ ها را مانند صحبت کردن، آنطور که انتظار می‌رود؛ رشد ندهند. این اتفاقات معمولا طبیعی هستند و می‌توانند با گفتار درمانی برای کودک برطرف شوند.

سوالات متداول گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی اغلب می تواند نقش اساسی در رشد اجتماعی کودک داشته باشد. می‌تواند به آموزش مهارت‌های اجتماعی ضروری به کودکان مانند نحوه انجام مکالمه و نحوه تطبیق حالات چهره با احساسات کمک کند…

فعالیت‌ هایی که در خانه انجام می‌دهید و تقویت مثبتی که ارائه می‌دهید می‌تواند به فرزندتان کمک کند تا گام‌های بزرگی را در جهت صحبت کردن بردارد…

والدین باید حدود ۵۰ درصد از گفتار کودک را در ۲ سالگی و ۷۵ درصد آن را در ۳ سالگی درک کنند. در ۴ سالگی کودک باید بیشتر درک شود…

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت