علت تاخیر در تکلم کودکان

علت تاخیر در تکلم کودکان
تاخیر در تکلم کودکان به عنوان یک اختلال ارتباطی شناخته می شود. به این صورت که کودک شما بدون وجود مشکل جسمی، نتواند بیان روان و درستی داشته باشد یا یک عبارت را به درستی و کامل بیان کند. این امکان وجود دارد که مشکل اختلال تاخیر در تکلم داشته باشد. در این کودکان معمولا توانایی های گفتاری و زبانی با سرعت کمتری رشد و تکامل پیدا می کند. در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی در روند صحبت کردن آنها خواهد شد. علت تاخیر در تکلم کودکان، عنوانی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.
در ادامه خواهیم خواند

تکلم کودک

تکلم کودک معمولا از سن ۱۲ ماهگی آغاز می شود. در این زمان کودک با بیان واژگان شروع به حرف زدن خواهد کرد.

البته کودکان نحوه ترکیب کلمات را از سن ۱۸ ماهگی به بعد شروع کرده و جمله بندی می کنند.

در این زمان ها و در هر دوره سنی باید توجهات لازم را داشته باشید. همان طور که گفته شد کودکان از سنین مختلف شروع به صحبت کردن می کنند.

اگر در این سنین متوجه تاخیر در رشد تکلم کودک خود شوید، بایستی پیگیر این مسئله باشید.

تکلم کودکان

چرا که درمان های سریع و زود در سنین کم می توان نتیجه بخش باشد. معمولا گفتار درمانگران یا آسیب شناسان گفتار، با معاینه و شناسایی علت تاخیر در تکلم کودکان بهترین و سریعترین روش های درمانی را در پیش می گیرند. علت آن نیز تفاوت ذهنی کودک است که روند درمان و پذیرش برای آنها راحت تر خواهد بود.

حرف زدن بچه از چه سنی

کودکان معمولا تا قبل از ۱۲ ماهگی برای ایجاد ارتباط با محیط اطراف خود از صداها استفاده می کنند. پس از مدتی این صداها با هم ترکیب شده و صداسازی مشکل می گیرد؛ مانند: ماما یا بابا. پس از آن روند حرف زدن کودک به شکل زیر ادامه می یابد.

• ۱۲ تا ۱۵ ماهگی: کودکان در این دوره بیشتر اصوات کلامی را به کار می گیرند و علاوه بر ماما و بابا، کلمات ساده دیگری نیز می آموزند.

• ۱۸ تا ۲۴ ماهگی: از ۱۸ ماهگی به بعد دایره لغات رو به افزایش خواهد بود و حداقل باید حدود ۲۰ کلمه را بیان کنند. پس از آن یعنی در ۲۴ ماهگی یا دو سالگی، کودک عبارات و جملات را ادا خواهد کرد.

• ۲ تا ۳ سالگی: در این دوره کودک تحول زیادی در صحبت کردن، تجربه می کند. کودک تفاوت کلمه ها را متوجه می شود و جملات زیادی را به کار می برد. در صورتی که با مشکلاتی در روند بیان آن مواجه شدید، بهتر است با یک متخصص درباره علت تاخیر در تکلم کودکان مشورت کنید.

تست کم حرفی

کودکانی که از اختلال زبان رنج می برند ممکن است در بیان خود و همچنین درک آنچه دیگران می گویند؛ دچار مشکل شوند. حتی به نظر می رسد آنها چیزها را به شیوه ای کاملا متفاوت و خارج از چارچوب تفسیر می کنند.

این اختلال زبان که بیشتر در بین کودکان خردسال شایع است؛ با رفتارها و علائم به خصوصی نمایان می شود. یکی از این موارد کم حرفی می باشد. مسلما کودک اگر نتواند آنچه را که می خواهد، بیان کند؛ سکوت را انتخاب می کند.

یکی از روش های تشخیص تست کم حرفی است که اغلب متخصصین و روانشناسان از آن برای تشخیص و پیدا کردن راه درمان علت تاخیر در تکلم کودکان استفاده می کنند.

علت تاخیر در تکلم در کودکان چیست

بیشتر بخوانیم : کلینیک کاردرمانی

علت تاخیر در تکلم کودک

برخی از کودکان با تاخیر گفتار و زبان یک مشکل رشدی یا جسمی ریشه ای دارند که باعث تاخیر در تکلم می شود. چهار مورد از شایع ترین علت تاخیر در تکلم کودکان عبارتند از:

مشکلات دهان و حرکتی: تاخیر در تکلم اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که در قسمت‌هایی از مغز که عضلات مسئول گفتار را کنترل می‌کنند؛ مشکل و اختلالی وجود داشته باشد.

در نتیجه، کودکان ممکن است برای تولید صداها مشکل داشته باشند؛ به این دلیل که نمی توانند لب، زبان و حرکت فک خود را با هم هماهنگ کنند.

اوتیسم: تاخیر گفتار اغلب بر کودکان مبتلا به اوتیسم تاثیر جدی می گذارد. یک مطالعه نشان داد که نیمی از کودکان ۳-۴ ساله مبتلا به اوتیسم نمی توانند در سطح معمولی برای سن خود صحبت کنند.

مشکلات شنوایی یا اختلال پردازش شنوایی: مشکل شنوایی به طور قابل توجهی بر توانایی کودک شما در صحبت کردن، استفاده از زبان و درک دیگران اثر خواهد داشت. برخی از این کودکان یک مشکل شنوایی به نام اختلال پردازش شنوایی دارند که آنها را از درک آنچه می شنوند، باز می دارد.

ناتوانی ذهنی: کودکان دارای ناتوانی ذهنی اغلب دارای تاخیرهای رشدی گسترده ای هستند که بر گفتار و زبان و یادگیری، رشد اجتماعی، عاطفی و جسمی آنها اثر خواهد داشت.

سایر خدمات کلینیک مسیحا رهاب

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی در تهرانپارس

دلایل تاخیر در تکلم کودکان

مهمترین چیزی که باید در مورد علت تاخیر در تکلم کودکان به خاطر بسپارید این است که تشخیص و درمان زودهنگام تفاوت زیادی ایجاد می کند. با مداخله فشرده و درمان سریع، می‌توانیم چالش گفتاری منحصربه‌فرد هر کودک را هدف قرار دهیم و به بهبود آنها کمک کنیم.

برخی دیگر از دلایل تاخیر در تکلم کودکان عبارتند از:

۱. علت اصلی می تواند اختلال فیزیکی در قسمت هایی از دهان مانند لب ها یا کام باشد که با ایجاد تغییر باعث مشکل در گفتار کودک خواهد شد.
۲. اختلال در عملکرد دهان و حرکت که عبارت است از اختلال در ایجاد ناحیه خاصی از مغز نیز می تواند دلیل دیگر برای این مورد باشد.
۳. علت تاخیر در تکلم کودکان را می توان به اختلال در رشد توانایی های فکری، دریافتی و بیانی کودک نیز نسبت داد.
۴. همچنین ممکن است دلایل روانی شامل محیط مدرسه و روابط با همسالان باشد که ممکن است منجر به اختلال در الگوهای گفتار و بی میلی در بیان و رشد گفتار شود.

نحوه درمان تاخیر در تکلم کودکان

بهترین گزینه درمانی برای کسانی که از اختلال زبان رنج می برند گفتار و زبان درمانی است.

هر دوی این روش‌ های درمانی به رهایی افراد به خصوص کودکان از مشکلاتی که هنگام تلاش برای برقراری ارتباط یا حتی تلاش برای خوردن، نوشیدن و بلعیدن با آن‌ها مواجه هستند، کمک می‌کنند.

درمانگران همراه با والدین، مراقبان، پزشکان و پرستاران کار می کنند.

از طرفی، علت تاخیر در تکلم کودکان ممکن است با مشکلات عاطفی و رفتاری همراه باشد که می‌تواند با روان‌درمانی و رفتار درمانی شناختی درمان شود.

نحوه درمان تاخیر تکلم در کوکان

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی جسمی

چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم

کودکان معمولا زمانی که از نقاط عطف رشد خود عقب می مانند، تاخیر در گفتار و زبان دارند. بنابراین، فرزند شما ممکن است در گفتار و زبان تاخیر داشته باشد اگر:

  • تا ۱۲ ماهگی نمی‌تواند از زیبان اشاره و ایجاد اصوات برای برقراری ارتباط استفاده کند.
  • تا ۱۸ ماهگی حرکات را به صداگذاری ترجیح دهید.
  • در ۱۸ ماهگی نمی تواند تقلید صدا را به درستی انجام دهد.
  • اگر تا ۱۸ ماهگی نمی تواند درخواست های شفاهی ساده را درک کند.
  • از گفتار دیگران تقلید می کند اما تا دو سال نمی تواند کلمات یا جملاتی را تولید کند.
  • از دو سالگی به بعد دیگر نمی تواند صحبت کند تا نیازهایشان را بیان کند.
  • تا دو سال لحن صدای غیرعادی داشته باشد.

به عبارتی دیگر، والدین و مراقبان باید بتوانند نیمی از هر آنچه فرزندشان در دو سالگی می‌گوید و حداقل ۷۵ درصد از کلمات آن‌ها را تا سومین سالگردش بفهمند. تقریبا همه باید بتوانند تا زمانی که کودک چهار ساله می‌شود بفهمند که چه می‌گوید.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

۱-چه چیزی باعث تاخیر گفتار می شود
؟

تاخیر در رشد گفتار ممکن است نشانه بسیاری از اختلالات از جمله عقب ماندگی ذهنی، کم شنوایی، اختلال زبان بیانی، محرومیت روانی اجتماعی، اوتیسم، لالی انتخابی، آفازی پذیرا و فلج مغزی باشد. تأخیر گفتار ممکن است ثانویه به تاخیر بلوغ یا دوزبانگی باشد.

۲-نحوه تشخیص تاخیر در گفتار؟

در ۱۲ ماهگی: از حرکاتی مانند اشاره یا دست زدن برای خداحافظی استفاده نمی کند.
در ۱۸ ماهگی: برای برقراری ارتباط، حرکات را بر صداها ترجیح می دهد.
در ۱۸ ماهگی: در تقلید صداها مشکل دارد.
در درک درخواست های کلامی ساده مشکل دارد.

۳-علائم تاخیر گفتار
چیست؟

علائم رایج تاخیر زبان عبارتند از: غرغر نکردن تا سن ۱۵ ماهگی. تا سن ۲ سالگی صحبت نمی کند. ناتوانی در صحبت کردن با جملات کوتاه در سن ۳ سالگی.

اختلال گفتاری در کودکان

اختلال گفتاری در کودکان، همان طور که اشاره شد، یکی از مشکلات جدی در کودکان است و علت تاخیر در تکلم کودکان نیز متفاوت  می باشد که در بالا به صورت مفصل بیان شد. با این حال، این اختلال گفتاری به  دو شکل زیر خواهد بود.

  • گفتار

گفتار به صحبت کردن و توانایی ایجاد صداها و کلمات به درستی اشاره دارد. کودکانی که تاخیر در گفتار دارند ممکن است از کلمات استفاده کنند، اما درک آنها برای شما مشکل است. آنها همچنین ممکن است برای صحبت کردن مشکل داشته باشند زیرا در ساختن کلمات مشکل دارند.

  • زبان

زبان شامل ارتباط و درک است. این به توانایی کودک در انتقال اطلاعاتی اشاره دارد که دیگران آن را درک می کنند. کودکان با تاخیر زبانی ممکن است واضح صحبت کنند اما فقط از چند کلمه استفاده کنند. همچنین ممکن است برای درک دیگران مشکل داشته باشند.

علت تاخیر در تکلم کودکان در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران
سوالات متداول علت تاخیر در تکلم

بهترین گزینه درمانی برای کسانی که از اختلال زبان رنج می برند گفتار و زبان درمانی است.

برخی از کودکان با تاخیر گفتار و زبان یک مشکل رشدی یا جسمی ریشه ای دارند که باعث تاخیر در تکلم می شود. چهار مورد از شایع ترین علت تاخیر در تکلم کودکان عبارتند از:


مشکلات دهان و حرکتی: تاخیر در تکلم اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که در قسمت‌هایی از مغز که عضلات مسئول گفتار را کنترل می‌کنند؛ مشکل و اختلالی وجود داشته باشد.

و……

کودکان معمولا زمانی که از نقاط عطف رشد خود عقب می مانند، تاخیر در گفتار و زبان دارند. بنابراین، فرزند شما ممکن است در گفتار و زبان تاخیر داشته باشد اگر:

  • تا ۱۲ ماهگی نمی‌تواند از زیبان اشاره و ایجاد اصوات برای برقراری ارتباط استفاده کند.
  • تا ۱۸ ماهگی حرکات را به صداگذاری ترجیح دهید.
  • در ۱۸ ماهگی نمی تواند تقلید صدا را به درستی انجام دهد
  • و…….

2 دیدگاه دربارهٔ «علت تاخیر در تکلم کودکان»

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت