کاردرمانی دست کودکان

کاردرمانی دست کودکان

دست ها به عنوان کارآمدترین عضو بدن شناخته می شوند. افراد بیشتر فعالیت های زندگی خود را به واسطه دست ها انجام می دهند. بنابراین وجود مشکل و عارضه در این ناحیه از بدن می تواند زندگی فرد را به کل مختل کند.

حالا فرض کنید که این فرد کودک هم باشد. در واقع مهارت های دستی مانند گرفتن، بلند کردن اشیا، نوشتن و مواردی این چنین باعث می شود تا فعالیت های روزمره خود را به راحتی انجام دهید.

اهمیت تقویت این مهارت ها برای کودکان بسیار اساسی است. به این دلیل که دوران کودکی بهترین زمان برای تقویت و بهبود مشکلات دست خواهد بود.

شاخه ای که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم؛ کاردرمانی دست کودکان است. بنابراین با ما همراه باشید.

در ادامه خواهیم خواند

کاردرمانی دست کودکان به چه صورت است ؟

کاردرمانی اساس به معنای توانبخش افراد در اختلالاتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به عبارت دیگر، کاردرمانی درمانی ماهرانه ای است که بر تسهیل رشد، تقویت عملکرد و به حداکثر رساندن استقلال در تمام فعالیت های زندگی روزمره تمرکز دارد.

در واقع، تمرکز کاردرمانی، ارائه خدمات به کودکانی است که با کمبودها یا اختلال های مختلف همراه هستند.

کاردرمانی دست کودکان چگونه است

بیشتر بخوانیم : کلینیک کاردرمانی

این اختلال ها شامل مهارت های حرکتی ظریف، حرکتی حسی، مراقبت از خود، شناختی و … می باشد. کاردرمانی دست کودکان نیز به عنوان یکی از این شاخه ها در همین راستا عمل می کند.

یعنی با بهبود و تقویت مهارت های دستی کودکان از طریق بازی، استفاده از وسایل مختلف، فیزیوتراپی و… به کودک کمک می کنند تا توانایی های دستی خود را بازیابد یا تقویت کند.

تمرینات کاردرمانی دست کودک

کاردرمانی دست کودکان با توجه به نوع اختلالی که با ان مواجه هستند؛ متفاوت خواهد بود. برای مثال، انجام تمرینات دست برای کودکان فلج مغزی با کودکانی که در مهارت های نوشتن، گرفتن و بلند کردن اشیا مشکل دارند؛ متفاوت است.

در این بخش ما چندین تمرین را برای تقویت قدرت دست کودکان ارائه می کنیم. قدرت دست به مرور زمان رشد می کند و کودک به بلوغ می رسد و مهارت های مختلف زندگی روزمره را به دست می آورد.

مشکلات قدرت دست کودکان ممکن است مانند مشکل در دست گرفتن مداد، خستگی آسان در حین نوشتن دست یا سایر فعالیت های حرکتی ظریف، مشکل در استفاده از قیچی، مشکل در استفاده از زیپ یا بستن دکمه های لباس باشد.

 

 

تمرینات کاردرمانی دست کودک به لحاظ قدرتی عبارتند از:

• فشار دادن گیره لباس یا بطری های اسپری
• ساختمان با بلوک
• سنگ نوردی
• فشردن بطری های چسب به جای استفاده از چوب چسب
• بسته بندی حباب دار
• استفاده از انبر یا موچین با بازی حرکتی خوب
• پخت و پز در آشپزخانه

کاردرمانی دست نوزادان

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی در تهرانپارس

کاردرمانی دست نوزاد

کاردرمانی دست نوزاد با توجه به سن آن متفاوت است. در زیر برخی از این کاردرمانی ها را به شما ارائه کرده‌‌ایم:

• نوزاد صفر تا ۲ ماهه: با باز کردن انگشت شست به کودک کمک کنید تا دستانش را باز کند. پارچه های مختلف، دستمال کاغذی، ژاکت، گردنبند، هر چیزی که بافت جالبی و متفاوتی را در کف دست کودک قرار دهید. این کار توانایی درک آن را بیشتر می کند. استفاده از جغجغه هم بسیار کمک کننده است.

• نوزاد ۲ تا ۴ ماهه: کودک را به پهلو بخوابانید و از او بخواهید به توپ یا بادکنکی را که روی زمین است ضربه بزند.

• نوزاد ۴ تا ۶ ماهه: دور کودک را با یک پتو یا حوله روی زمین حلقه بزنید تا اسباب‌بازی‌ها خیلی دور و در فاصله مناسب غلت نخورند. توپ ‌ها، حلقه‌ای یا اسباب ‌بازی‌هایی را با تکه‌ هایی در حلقه قرار دهید. آنها را تشویق کنید تا برای تعقیب توپ یا اسباب بازی های دیگر کمی حرکت کنند. حتی می توانید از میوه هم استفاده کنید. این یک راه عالی برای کار روی هماهنگی دست و چشم نیز است.

• نوزاد ۵ تا ۹ ماهه: شروع به تشویق کودک به تغذیه با قاشق کنید. کودک را تشویق کنید تا شیشه شیر خود را با ۲ دست و فنجان های دسته دار بگیرد و به دهان خود بیاورد. اسباب ‌بازی‌های حمام، توپ‌ها، تکه‌های پازل را بردارید و آن‌ها را در یک قالب خالی مافین بیندازید. اجازه دهید کودک روی بلند کردن، زمین گذاشتن، دهان و کوبیدن کار کند.

سایر خدمات کلینیک مسیحا رهاب

بهترین مرکز برای کاردرمانی دست کودکان

با توجه به اهمیت سلامت کودک خود لازم است تا از افراد متخصص در زمینه کاردرمانی دست کودکان و همچنین با تجربه کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه کلینیک های بسیاری این خدمات را ارائه می دهند.

اگر شما هم به دنبال بهترین مرکز برای کاردرمانی دست کودکان هستید؛ بهتر است برخی نکات را مانند تعداد مراجعین، تخصص کاردرمانگران، نزدیکی به محل سکونت شما، وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای بهبود کودک شما و مواردی این چنین را بدانید.

با توجه به این مسائل می توانید تشخیص دهید که این کلینیک برای شما مناسب است یا خیر. کلینیک توانبخشی مسیحا به عنوان یکی از بهترین مراکز توانبخشی خدمات ویژه ای را به مراجعین خود ارائه می کند. این کلینیک با بهره‌گیری از تجهیزات، افراد متخصص و دسترسی آسان؛ گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

کاردرمانی دست کودک برای نوشتن

کودکان از یک سن مشخص با گرفتن مداد و خط خطی کردن مهارت فرآیند نوشتاری را شروع می کنند. در میان برخی کودکان با مشکلاتی مواجه هستند. ممکن است دست خط کودک شما نسبت به همسالانش عقب باشد یا دست آن زود خسته می شود و توانایی نوشتن را ندارد.

این موارد را می توان با کمک گرفتن از کاردرمانی دست کودکان برای نوشتن بهبود و حتی رفع کرد. برخی از رایج ترین مشکلات مربوط به نوشتن عبارت است از:

• مشکل در به خاطر سپردن نحوه شکل دادن حروف یا کپی کردن از کتاب یا تخته سفید
• فاصله گذاری و موقعیت ضعیف حروف و کلمات
• ناراحتی در گرفتن مداد برای مدت زمان طولانی
• مهارت های حرکتی ، قدرت دست ضعیف
• عدم تمایل به انجام تکالیف کتبی
• مشکلات تمرکز، یا رفتار ضعیف در کلاس درس که در زمین بازی کمتر مشهود است
• خستگی مفرط پس از مدت کوتاهی نوشتن

کاردرمانی دست کودک در منزل

تعداد زیادی فعالیت خلاقانه و بازی برای بچه ها وجود دارد که می تواند قدرت دست را در منزل افزایش بدهند.

در واقع این فعالیت ها را می توان به سه دسته: فعالیت های تحمل وزن، فعالیت های هل دادن و کشیدن، و فعالیت های فشردن دسته بندی کرد.

انجام این فعالیت ها در منزل به راحتی امکان پذیر است اما کمک گرفتن از کاردرمانگر در کنار آن می تواند نتیجه بخش باشد. برای مثال، نوارهای لاستیکی یکی از وسایل مورد استفاده برای تقویت عضلات دست کودک شماست.

کاردرمانی دست کودکان در منزل

بیشتر بخوانیم : گفتار درمانی کودکان

کشیدن نوار از رول یا کشیدن آن از سطوح مختلف (دیوارها، میزها، کف) یک تقویت کننده عالی دست برای کودکان است. همچنین، کاردرمانی دست کودکان در منزل با توجه به آرامش و کمبود استرس در فضای منزل معمولا یکی از بهترین روش های درمان محسوب می شود.

کاربرد کاردرمانی دست کودکان

کاربرد کاردرمانی دست کودکان مربوط به کودکانی است که با مشکلات و اختلالاتی مانند بیش فعالی، سندروم دان، اوتیسم، شکستگی های دست، مشکلات عصبی عضلانی دست و دفورمیتی های مادرزادی دست مواجه هستند. در این موارد کاردرمانگران با توجه به شدت اختلال کودک برنامه ریزی ها و درمان های مختلف را در نظر گرفته و در هر دوره این برنامه ها را تغییر می دهند تا به بهبود کودک کمک کنند.

وسایل لازم برای کاردرمانی دست

استفاده از تجهیزات و وسایل لازم برای کاردرمانی دست یکی از گزینه های اصلی درمان این کودکان است. در واقع بهره گیری از وسایل مختلف روند درمان دست کودک را تا حد قابل توجهی تسریع می بخشد. این وسایل با توجه به اختلال کودک متفاوت خواهد بود برخی از این وسایل کاردرمانی دست کودکان شامل:

• خمیر بازی
• وسایل چوبی (اگزربورد)
• نوارهای پلاستیکی
• دستکش رباتیک
• واکینگ شولدر (وسیله ای که به دیوار متصل می شود)
• و…

کاردرمانی دست کودکان در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران
سوالات متداول کاردرمانی دست کودکان

کاردرمانی اساس به معنای توانبخش افراد در اختلالاتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند. به عبارت دیگر، کاردرمانی درمانی ماهرانه ای است که بر تسهیل رشد، تقویت عملکرد و به حداکثر رساندن استقلال در تمام فعالیت های زندگی روزمره تمرکز دارد.

اگر شما هم به دنبال بهترین مرکز برای کاردرمانی دست کودکان هستید؛ بهتر است برخی نکات را مانند تعداد مراجعین، تخصص کاردرمانگران، نزدیکی به محل سکونت شما، وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای بهبود کودک شما و مواردی این چنین را بدانید.

کاربرد کاردرمانی دست کودکان مربوط به کودکانی است که با مشکلات و اختلالاتی مانند بیش فعالی، سندروم دان، اوتیسم، شکستگی های دست، مشکلات عصبی عضلانی دست و دفورمیتی های مادرزادی دست مواجه هستند.

2 دیدگاه دربارهٔ «کاردرمانی دست کودکان»

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت