درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان از جمله روش های درمانی اجرا شده در کلینک های توانبخشی استفاده می شود .
وضعیتی که در آن سیستم حسی در هماهنگ و یکپارچه کردن اطلاعات وارده از نوع حسی دچار اختلال بوده را اختلال یکپارچگی می نامند.
این اختلال بدنبال عدم سازمان دهی سیستم های عصبی بروز می کند . در این مقاله به بررسی کامل این وضوع پرداخته ایم.
در ادامه خواهیم خواند

اختلال یکپارچگی حسی در کودکان چیست ؟

سیستم عصبی اطلاعات لازم را از طریق حواس دریافت کرده و عمل می کند؛ بدین طریق یکپارچگی حسی شکل می گیرد. حالا اختلال یکپارچگی حسی در کودکان به چه معناست؟

اختلال حسی یا SPD وضعیتی است که بر نحوه پردازش اطلاعات حسی مغز کودک تاثیر می گذارد. این اطلاعات حسی شامل چیزهایی است که می بینید، می شنوید، بو می کنید، می چشید یا لمس می کنید.

گاهی این اختلال بر روی یکی از این حواس اثر می گذارد و گاهی نیز کلیه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

اختلال یکپارچگی حسی در کودکان چیست ؟

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی جسمی

اختلال یکپارچگی به دو شکل است؛ معمولا به این معنی است که شما بیش از حد به محرک هایی حساس هستید که سایر افراد حساس نیستند. همچنین این اختلال می تواند اثر معکوس نیز ایجاد کند.

طبق نتایج بررسی شده، کودکان بیشتر از افراد بزرگسال در معرض این اختلال قرار می گیرند. حتی اگر این مشکل در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد، باز هم ریشه در کودکی آنها خواهد داشت.

بنابراین مهم است که این اختلال شناسایی و درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان انجام گیرد.


درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان به چه صورت است ؟

قبل از اینکه به توضیح نحوه درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان بپردازیم. بهتر است علائم این اختلال را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که اشاره شد، اختلال یکپارچگی می تواند یک یا همه حواس را تحت تاثیر قرار دهد.

این احتمال وجود دارد که کودکان مبتلا به SPD نسبت به صداها، لباس ها و بافت غذا بیش از حد واکنش نشان دهند. یا در مقابل نسبت به ورودی حسی واکنش کمتری نشان دهند.

برخی از نمونه ها مانند پریدن از روی وسایل بلند یا تاب خوردن زیاد در زمین بازی. به عبارت دیگر، این اختلال در کودکان یا منجر به واکنش شدیدی می شود تا برعکس.

همچنین آنها می توانند ترکیبی از حساسیت بیش از حد و کم حساس باشند. برای مثال، اگر کودکی بیش از حد حساس باشد، ممکن است موارد زیر از علائم آن باشد:

• فکر می کند نورها بیش از حد روشن هستند.

• فکر می کند لباس ها بیش از حد خارش دارند.

• لمس کردن اشیای نرم برایش دشوار است.

• و …

روش درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

بیشتر بخوانیم : بهترین کاردرمانی در تهران

روش های تقویت یکپارچگی حسی و شیوه برطرف نمودن اختلال در آن

هر کودکی که مبتلا به اختلال یکپارچگی حسی است؛ از علائم، نیازها، مشکلات و عوارض مختلفی برخوردار است. این مهم است که بتوان مشکلاتی که کودک با آن دست و پنجه نرم می کند را به درستی و دقیق تشخیص داد.

با توجه به آن روش درمانی مناسبی را در پیش گرفت. اینکه کودک شما از کودکی مورد درمان و پیگیری قرار گیرد، اهمیت فوق العاده زیادی داشته و اثر مثبتی نیز به همراه خواهد داشت.

چرا که عدم درمان یکپارچگی حسی در کودکان، ممکن است در بزرگسالی فرد را با مشکلات جدی در برقراری ارتباط با دیگران و موقعیت شغلی مواجه کند. برای درمان اختلال یکپارچگی از روش های مختلف و گاها ترکیبی از چند روش استفاده می شود. برخی از این روش ها شامل:

• گفتار درمانی

• کاردرمانی: از طریق روش هایی مانند آموزش، شناسایی عوامل محرک، مهارت های اجتماعی، عوامل محیطی، مهارت های بدنی و…

• تغییر سبک زندگی

سایر خدمات
کلینیک مسیحا رهاب

عدم یکپارچگی حسی در کودکان

یکپارچگی حسی به معنی تعدیل حس های مختلف در بدن کودک شماست . در واقع پروسه ی تبدیل حس به شناخت ، درک و … کمی پیچیده و چند مرحله ای است و ممکن است کودک شما در هر کدام از این مراحل دچار مشکل باشد . اختلالات یکپارچگی حسی می‌تواند منجر به این شود که کودک شما توجه و تمرکز پایینی داشته باشد ، درک از موقعیت خوبی نداشته باشد ، از ارتفاع بترسد ، کارهای خطرناک انجام دهد و یا حتی هنگام صحبت کردن تلفظ خوبی نداشته باشد ، فقط بعضی غذاهای خاص را بخورد و حتی در مهارت های اجتماعی و دوست یابی و مهارت های درسی دچار مشکل باشد .
در اختلالات یکپارچگی حسی گاهی ممکن است فقط یک یا دو علامت مشاهده شود و گاهی چندین علامت را میبینیم .
نکته ی مهم در اختلالات یکپارچگی حسی این است که این اختلالات خود به خود خوب نمی‌شود و هر چقدر سن فرزند شما بیشتر شود این اختلالات آسیب های جدی تری را به فرزند شما وارد می‌کند .
درمان و تمرینات اختلالات یکپارچگی حسی بسیار تخصصی است و حتما باید ارزیابی توسط یک کاردرمانگر انجام شود و سپس بر اساس سطح مشکل درمان مورد نظر و مناسب فرزند شما آغاز شود .

یکپارچگی حسی در کودکان بیش فعال

آیا اختلالات یکپارچگی حسی با بیش فعالی ارتباط دارد ؟متاسفانه مطالعات نشان می دهد اغلب کودکان دارای بیش فعالی از اختلالات یکپارچگی حسی رنج میبرند ، همچنین در اختلالات دیگری مثل اختلال یادگیری و یا حتی اوتیسم کودک باید از نظر یکپارچگی حسی کاملا بررسی شود .
کلینیک توانبخشی مسیحا با برخورداری از تیم حرفه ای در زمینه ی اختلالات حسی و همچنین اتاق حسی و اتاق تاریک حسی در زمینه ی درمان اختلالات یکپارچگی حسی می‌تواند کمک کننده باشد .

آموزش درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

برای آموزش درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان بایستی تحت نظارت کار درمانگران و متخصصین، روش های درمانی در پیش بگیرد. بسیار مهم است که روش های درمانی به درستی انجام شوند تا نتیجه بخش باشند. برای مثال:

• برخی از کودکان را نیاز به فیزیوتراپی دارند: در این روش به بینایی درمانی، شنوایی درمانی و روان درمانی پرداخته می شود. برای نمونه در شنوایی درمانی (LT)، از افراد مبتلا به مشکلات شنوایی می خواهد در حین انجام سایر وظایف حرکتی مانند راه رفتن روی پرتو تعادل، به فرکانس ها و الگوهای مختلف صدا گوش دادهو مغز را تحریک می کند.

• برخی از طریق گفتاردرمانی درمان می شوند: هدف از این روش بهبود مهارت های زندگی روزمره کودکان است.

• برخی با استفاده از کاردرمانی به نتیجه می رسند: این روش بسیار نتیجه بخش است، کاردرمانگران با گسترش دامنه مهارت ها و علاقه مندی ها کودک از طریق مختلف به آن کمک می کنند تا این اختلال را کنترل و درمان کند.

وسایل درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

هر کودک مبتلا به اختلال پردازش حسی (SPD) نیازها و مشکلات حسی منحصر به فرد خود را دارد. اولین قدم در راه درمان این است که مشخص شود کدام حواس بیش از حد حساس هستند یا کمتر.

در این راه معمولا پزشکان و کاردرمانگران از وسایل و تجهیزات متناسب برای هر کودک استفاده می کنند تا روند درمان را تسریع بخشند. برای مثال. استفاده از صندوق های حسی که اشیای متفاوتی مانن ماسه، برنج، اسباب بازی های نرم، زمخت؛ استفاده از لباس های متفاوت رنگی با بافت های مختلف؛

توپ ها، سر خوردن، تاب خوردن و بسیاری وسایل دیگر که مناسب با نیاز آنها برای درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند.

هزینه درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

هزینه درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان براساس عوامل مختلفی تعیین می شود.

این مهم است که نوع اختلال و مشکلاتی که کودک با آن مواجه است؛ به چه صورت می باشد.

چرا که باعث می شود روش و نحوه درمان متفاوت داشته و در نتیجه هزینه درمان نیز یکدیگر متفاوت خواهد بود.

هزینه درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

بیشتر بخوانیم : درمان تاخیر در گفتار

به طور کلی، میزان و شدت اختلال یکپارچگی کودک، نوع تجهیزات و وسایل مورد استفاده پزشک و کاردرمانگران متخصص، کلینیک مراجعه شده و تعداد دوره های درمانی از جمله عوامل تعیین کننده این هزینه خواهند بود.

مزایای درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان

کاردرمانگران برای درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان از پیشرفته ترین تکنیک ها استفاده می کنند. در واقع این افراد به کودکان در کسب مهارت‌ های عملکردی برای بازی، وظایف مدرسه و سایر فعالیت ‌های روزانه کمک می‌کنند.

در واقع این درمان ها مزایای فراوانی برای کودک به همراه دارد از جمله:

• مدولاسیون سیستم های حسی (تقویت سیگنال های پیام های حسی)

• خود تنظیمی (نحوه کنترل کردن خود)

• بهبود عملکرد در مدرسه، خانه و جامعه

• بهبود استقلال با فعالیت های روزمره زندگی (ADL)

• حداکثر توانایی عملکردی برای انجام فعالیت های روزانه و تفریحی

• افزایش توانایی برنامه ریزی حرکتی

• مشارکت فعال و اکتشاف محیط

• سازماندهی کارآمد اطلاعات حسی

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

۱-بهترین درمان برای اختلال پردازش حسی چیست؟

درمان معمولا از طریق درمان انجام می شود. تحقیقات نشان می دهد که شروع زودهنگام درمان برای درمان SPD کلیدی است. درمان می تواند به کودکان کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه چالش های خود را مدیریت کنند. جلسات درمانی توسط یک درمانگر آموزش دیده هدایت می شود.

۲-نمونه هایی از درمان یکپارچگی حسی چیست؟ جلسات درمانی بازی محور هستند و ممکن است شامل استفاده از تجهیزاتی مانند تاب، ترامپولین و سرسره باشد. یکپارچگی حسی همچنین از روش‌های درمانی مانند فشار عمیق، مسواک زدن، جلیقه‌های سنگین و تاب استفاده می‌کند. به نظر می رسد گاهی اوقات این درمان ها می توانند کودک مضطرب را آرام کنند.

۳-درمان یکپارچگی حسی برای کودکان چیست؟

درمان یکپارچگی حسی برای کمک به کودکان استفاده می شود که یاد بگیرند از تمام حواس خود با هم استفاده کنند – یعنی لامسه، بویایی، چشایی، بینایی و شنوایی. ادعا می شود که این درمان می تواند رفتار چالش برانگیز یا رفتار تکراری را بهبود بخشد. این رفتارها می تواند به مشکلات در پردازش اطلاعات حسی مرتبط باشد.

مرکز درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان در تهران

کلینیک مسیحا به عنوان بهترین مرکز درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان در تهران شناخته می شود. این مرکز سال هاست که در زمینه کاردرمانی و توانبخشی کودکان مشغول به فعالیت است.

از مزایای و ویژگی های کلینیک مسیحا می توان به داشتن نیروی متعهد، اخلاق محور و متخصص اشاره نمود. این افراد با به کارگیری جدیدترین متدهای درمانی روز دنیا و استفاده از تجهیزات متناسب با نیاز کودک، روند درمان و بهبود کیفیت زندگی آن را تسریع می بخشند.

معمولا در این مرکز با ارزیابی دقیق و آزمایش های انجام گرفته میزان شدت اختلال کودک شما مورد بررسی قرار گرفته و مطابق با آن یک برنامه درمانی اصولی ارائه می شود.

درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران

5 دیدگاه دربارهٔ «درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان»

  1. من در تمام مدتی که دنبال درمان یکپارچگی حسی پسرم بودم.هیچ فردی نبود که اینقدر علمی باسواد و خوشرو باشند.آدم را با روی باز پذیرا هستن و کل مشکلمان را میشنوند و بعد شروع به درمان مناسب می کنند.ممنون از کادر درمانی شما

    پاسخ
  2. کودک من ۸ماهشه و اصلا نسبت به عروسکای بالای تختش که صدا میدن و میچرخن واکنشی نشون نمیده.خیلی استرس دام اختلال یکپارچگی حسی باشه.ممنون میشم نظرتونو بگید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت