دلایل دیر حرف زدن کودک

دلایل دیر حرف زدن کودک

هر مرحله از زندگی کودک (حرف زدن، راه رفتن، بازی کردن و…) برای والدین پر از هیجان و شیرینی است. در میان برخی از کودکان ممکن است در این مراحل آنگونه که باید نقاط عطف رشد را طی نکنند.

دیر حرف زدن کودک موضوعی است که ما قصد داریم در در این مقاله به آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا شما را با دلایل دیر حرف زدن در کودکان آشنا کنیم.

در ادامه خواهیم خواند

حرف زدن کودک

مهارت های زبانی کودک در سنین مختلف، متفاوت است.

در سن دو تا سه ماهگی خواسته های خود را با گریه بیان می کند.

در سن پنج تا شش ماهگی شروع به ایجاد آواهای گفتاری می کنند و در دوازده ماهگی برخی کلمات را با شکل های متفاوت بیان خواهند کرد.

هجده ماهگی حدود ۵۰ کلمه را بیان کرده و تا دو سالگی کلمات و جملات را به صورت کامل ادا خواهند کرد.

دلایل دیر حرف زدن کودک

با توجه به این موارد، در صورتی که کودک شما در هر مرحله آنگونه که باید مهارت های گفتاری را پیش نبرد؛ بایستی از یک متخصص در این باره کمک بگیرید.

اما بدون نگرانی، چراکه معمولا دیر حرف زدن کودکان با رسیدگی سریع رفع خواهد شد. در ادامه برخی از دلایل دیر حرف زدن در کودکان را بیان می کنیم.

دلایل دیر حرف زدن در کودکان چیست ؟

دیر حرف زدن برخی از کودکانی که به لحاظ جسمی و ذهنی سلامت کافی را دارند؛ شاید به دلیل نحوه ارتباطی نادرست والدین باشد. بنابراین، اگر کودک شما تاخیر در گفتار دارد، همیشه به این معنی نیست که چیزی اشتباه است.

به هر حال در زیر دلایل دیر حرف زدن در کودکان را برای شما عنوان کرده ایم تا از این طریق اطلاعات لازم را کسب نمایید.

• مشکلات دهان: یکی از دلایل دیر حرف زدن در کودکان می تواند مشکل در دهان، زبان یا کام باشد.

• مشکلات شنوایی: کودک نوپایی که نمی تواند خوب بشنود یا گفتار تحریف شده را می شنود، احتمالا در تشکیل کلمات مشکل دارد.

• نارسایی های مغزی: حرف زدن کودک ممکن است به دلیل ناتوانی ذهنی به تاخیر بیفتد. اگر کودک شما صحبت نمی کند، ممکن است یک مشکل شناختی باشد تا ناتوانی در تشکیل کلمات.

زمان حرف زدن کودک

می توان گفت که کودک از بدو تولد خود با ایجاد کردن صدا و آواهای مختلف سعی در بیان خواسته های خود دارد. به همین منظور ما در هر مرحله از سن کودک مشخص کرده ایم که این روند به چه شکل است.

اگر کودک این نقاط عطف را به درستی طی نکند، باید به دنبال دلایل دیر حرف زدن در کودکان باشید تا بدین ترتیب به آن کمک کنید تا صحبت کند.

• تولد تا سه ماهگی: ایجاد صداهایی تک مصوتی مانند آه‌ه‌ه یا غان و غون

• دو تا سه ماهگی: گریه کردن برای بیان گرسنگی یا درد

• سه تا چهار ماهگی: صداهای پیچیده تر مانند « ببَ »

• پنج تا شش ماهگی: تغییر تن صدا

• هفت تا ۱۲ ماهگی: شروع به ایجاد آواهای گفتاری مانند دی دی دا

• ۱۲ ماهگی تا یک سالگی: بیان یک یا چند کلمه نامفهوم

• ۱۴ ماهگی: بیان برخی کلمات و بالا و پایین بردن تن صدا

• ۱۶ ماهگی: گفتن چند کلمه مانند مامان و حروف بی صدا

• ۱۸ ماهگی: بیان ۱۰ تا ۲۰ کلمه و جملات کوتاه

• ۱۸ تا ۲۴ ماهگی: گفتن عبارت های کوتاهی مانند بابا اومد

حرف نزدن بچه تا چه زمانی طبیعی است

بیشتر بخوانیم : علت تاخیر در تکلم کودکان

حرف نزدن بچه تا چه سنی طبیعی است

کودکان معمولا در هر سن نحوه بیان متفاوتی دارند. با گریه، آوا و کلمات نامفهوم پروسه حرف زدن خود را شروع می کنند. یک کودک ۱۲ ماهه اولین کلمات خود را مانند بابا یا ماما آغاز می کند و تا سه سالگی جملات و کلمات زیادی را یاد گرفته و بیان می کند.

با این برای برخی از افراد این سوال وجود دارد که حرف نزدن بچه تا سنی طبیعی است؟ با توجه به اینکه همه کودکان با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین می توان به صورت تقریبی بیان کرده که اگر کودک شما تا ۱۴ ماهگی حرف نزند، طبیعی به نظر می رسد.

اما در صورتی که فرزند شما بیشتر از ۱۴ ماه دارد و هنوز قادر به حرف زدن نیست؛ بایستی با پزشک برای مشخص کردن دلایل دیر حرف زدن کودکان مشورت کنید.

سایر خدمات کلینیک مسیحا رهاب

حرف زدن بچه از چه سنی

یک کودک نرمال دو ساله در حدود ۵۰ کلمه را بیان می کند و جملاتی در حدود دو و سه کلمه ای صحبت می کند. زمانی که به سن ۳ سالگی برسد؛ تعداد دایره لغات آن به حدود ۱۰۰۰ کلمه افزایش خواهد یافت.

بنابراین جملات آن به بیش از سه چهار کلمه افزایش پیدا می کند. اگر کودک نوپا شما این نقاط عطف را برآورده نکرده باشد؛ ممکن است تاخیر در گفتار داشته باشد.

نقاط عطف رشد به اندازه گیری پیشرفت کودک شما کمک می کند، اما این موارد فقط دستورالعمل های کلی هستند. کودکان با سرعت خود رشد کرده و گاها می توانید با آگاهی از دلایل دیر حرف زدن کودکان این مشکل را سریعا رفع کنید.

کودک از چند ماهگی حرف میزند

به صورت دقیق نمی توان گفت که کودک شما دقیقا از چه سنی و چند ماهگی شروع به حرف زدن می کند. به طور کلی، نوزادان اولین کلمات خود را بین ۹ تا ۱۲ ماهگی می گویند.

اما تا ۱۴ ماهگی نیز می توان این زمان را معین کرد. بهتر است بدانید که اگر کودکی تا این سن صحبت نکرده و کلمه ای را به صورت کامل ادا نمی کند؛ باید به پزشک مشورت کرد. پزشک معمولا دلایل دیر حرف زدن در کودکان را سریعا مشخص کرده و آنها تحت درمان قرار گیرند.

آموزش حرف زدن با دختر

اینکه دختر شما در چه محدود سنی قرار دارد و میزان اختلال گفتاری آن به چه شکل است؛ باعث می شود تا روش های مختلفی برای آموزش وجود داشته باشد.با این حال شما می توانید با آموزش حرف زدن با دختر به توسعه مهارت های زبانی فرزند خود کمک کنید. برخی از این روش ها شامل:

• از زبان اشاره استفاده کنید

• تا حد امکان از زبان استفاده کنید: فقط به این دلیل که کودک شما نمی تواند صحبت کند به این معنی نیست که شما باید تمام روز را در سکوت بنشینید.

• کلمات نادرست کودک را به صورت غیر مستقیم به شکل درست بیان کنید.

• پاسخ های آنها را بسط دهید

• به فرزندتان حق انتخاب بدهید

آموزش روش حرف زدن با دختر

بیشتر بخوانیم : کاردرمانی ذهنی

درمان دیر حرف زدن در کودکان

برای درمان دیر حرف زدن در کودکان، روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی به لحاظ علمی ثابت شده نیستند؛ بنابراین بهتر از پزشک و آسیب شناس گفتاری در این رابطه کمک گرفت. از جمله روش هایی که برای درمان و دلایل دیر حرف زدن در کودکان به کار گرفته می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گفتار درمانی: در این روش آسیب شناس گفتار با ارزیابی و آزمایش های مختلف میزان اختلال را در کودک مشخص کرده و با استفاده از یک برنامه درمانی به رفع این اختلال گفتاری کمک می کند.

• دارو درمانی: در برخی از کودکان که بیش فعال هستند و یا دلایلی همانند آن، پزشک دارو تجویز خواهد کرد. دارو موجب صحبت کردن کودک نمی شود، تنها موانع یادگیری را کمرنگ خواهد کرد.

بیشترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران

۱-شایع ترین علت تاخیر گفتار چیست؟

شایع ترین علل تاخیر گفتار عبارتند از: کاهش شنوایی. توسعه آهسته ناتوانی ذهنی

۲-علائم و نشانه های تاخیر گفتار کدام هستند؟

تکرار صداها، کلمات، یا قسمت هایی از کلمات یا عبارات بعد از ۴ سالگی (من می خواهم… …
قرار دادن (داخل کردن) صداها یا کلمات اضافی (ما به سمت… …
طولانی کردن کلمات (من بووببی جونز هستم.)
مکث در طول یک جمله یا کلمات، اغلب با لب های کنار هم.
تنش در صدا یا صداها.

۳-دلایل تاخیر گفتار کدامند؟

تاخیر در رشد گفتار ممکن است نشانه بسیاری از اختلالات، از جمله عقب ماندگی ذهنی، کاهش شنوایی، اختلال زبان بیانی، محرومیت روانی اجتماعی، اوتیسم، لالی انتخابی، آفازی گیرنده و فلج مغزی باشد. تأخیر گفتار ممکن است ثانویه به تاخیر بلوغ یا دوزبانگی باشد.

علائم دیر حرف زدن کودک

به عنوان یک والدین، به همان اندازه طبیعی است که فکر کنید آیا باید نگران رشد زبان فرزندتان باشید. برای تشخیص علائم دیر حرف زدن کودک باید بدانید که جدول رشد گفتاری آن به چه شکل است.

به این معنی که کودک شما در هر سن بایستی چه کلمات و آواهایی را بیان کند. در صورتی که فرزند شما بیماری جسمی و ذهنی خاصی نداشته باشد؛ جای نگرانی نیست.

اما اگر تا ۱۴ ماهگی صحبت نکرده بهتر است به دنبال علت آن باشید و با پزشک مشورت نمایید.

دلایل دیر حرف زدن در کودک در تهران

همواره تعداد مشکلات جسمی و فیزیکی که افراد در جامعه با آن روبه رو می شوند بسیار زیاد بوده که سبب اختلال و نقص در روند زندگی عادی افراد شده و انجام امور روزانه را بطور مستقل برای آنها بسیار دشوار کرده است . از جمله این نقص های فیزیکی میتوان به مشکلات کاردرمانی و گفتاردرمانی و …. اشاره کرد .کلینیک مسیحا رهاب در راستای حل این نواقص و مشکلات همواره با ارائه به روزترین روش های درمانی و همکاری با مجرب ترین پرسنل از جمله معتبرترین مراکز توانبخشی در کشور بوده است که همواره در بالاترین رتبه در حوزه درمانی خود بوده است .

برای کسب مشاوره غیر حضوری میتوانید با شماره تلفن های – ۰۹۱۹۳۷۰۵۱۹۸و  ۰۲۱۷۷۹۳۳۵۱۰  -تماس حاصل فرمایید و در صورت تمایل جهت کسب مشاوره حضوری میتوانید به آدرس – تهران ، نارمک ،چهارراه تلفنخانه ،جنب مدرسه سروش ،پلاک ۲۵۰ ،واحد ۱۳ – مراجعه فرمایید همکاران ما همواره در خدمت گذاری به شما عزیزان حاضر خواهند بود.

موقعیت مکانی کلینیک مسیحا رهاب در تهران
سوالات متداول دلایل دیر حرف زدن کودک

دیر حرف زدن برخی از کودکانی که به لحاظ جسمی و ذهنی سلامت کافی را دارند؛ شاید به دلیل نحوه ارتباطی نادرست والدین باشد. بنابراین، اگر کودک شما تاخیر در گفتار دارد، همیشه به این معنی نیست که چیزی اشتباه است.

کودکان معمولا در هر سن نحوه بیان متفاوتی دارند. با گریه، آوا و کلمات نامفهوم پروسه حرف زدن خود را شروع می کنند. یک کودک ۱۲ ماهه اولین کلمات خود را مانند بابا یا ماما آغاز می کند و تا سه سالگی……

به عنوان یک والدین، به همان اندازه طبیعی است که فکر کنید آیا باید نگران رشد زبان فرزندتان باشید. برای تشخیص علائم دیر حرف زدن کودک باید بدانید که جدول رشد گفتاری آن به چه شکل است. به این معنی که کودک شما در هر سن بایستی چه کلمات و آواهایی را بیان کند. در صورتی که فرزند شما بیماری جسمی و ذهنی خاصی نداشته باشد؛ جای نگرانی نیست. اما اگر تا ۱۴ ماهگی صحبت نکرده بهتر است به دنبال علت آن باشید و با پزشک مشورت نمایید.

2 دیدگاه دربارهٔ «دلایل دیر حرف زدن کودک»

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی سایت